EXORA BOLD


More Power.More Style.Space Is TheBonus

UPDATE 1 JANUARI 2013
Senarai harga-atas-jalan terkini:

Exora Bold 1.6 CVT CFE PRIME  RM89,012
























KLIK UNTUK LIHAT KESELURUHAN CIRI-CIRI VARIAN INI

Contoh pengiraan

Harga : RM89,012
Loan Maksima: RM80,100
Deposit: RM8,912 (Tolak jumlah diskaun semasa dan peratus NCD insuran, jika ada)
Bulanan: RM936 selama 9 tahun @ kadar faedah 2.90% setahun
Bulanan: RM1,148 selama 7 tahun @ kadar faedah 2.90% setahun


Exora Bold 1.6 CVT CFE PREMIUM  RM80,012



Harga : RM80,012
Loan Maksima: RM72,000
Deposit: RM8,012 (Tolak jumlah diskaun semasa dan peratus NCD insuran, jika ada)
Bulanan: RM841 selama 9 tahun @ kadar faedah 2.90% setahun
Bulanan: RM1,031 selama 7 tahun @ kadar faedah 2.90% setahun


BARU!!!!!
Exora Bold 1.6 CVT CFE STANDARD  RM69,000


Harga : RM69,000
Loan Maksima: RM62,100
Deposit: RM6,900 (Tolak jumlah diskaun semasa dan peratus NCD insuran, jika ada)
Bulanan: RM726 selama 9 tahun @ kadar faedah 2.90% setahun
Bulanan: RM890 selama 7 tahun @ kadar faedah 2.90% setahun


Exora 1.6 (MT) CPS BASE-LINE  RM60,012



Harga : RM69,000
Loan Maksima: RM62,100
Deposit: RM6,900 (Tolak jumlah diskaun semasa dan peratus NCD insuran, jika ada)
Bulanan: RM726 selama 9 tahun @ kadar faedah 2.90% setahun
Bulanan: RM890 selama 7 tahun @ kadar faedah 2.90% setahun

**Loan penuh mengikut syarat2 bank

HOTLINE MELAKA: 019-666-4949
******************************************************************************************

LAPORAN PANDU-UJI
(Dipetik dari Funtastickodesign)

UMUM sudah mengetahui akan kehadiran MPV pertama rekaan dan buatan anak tempatan, Proton Exora. Dilancarkan dua tahun yang lalu, Exora dikatakan menawarkan apa yang diperlukan oleh rakyat Malaysia dari sebuah MPV. Rekaan yang modern dan sporty, kabin yang luas untuk tujuh penumpang dan kargonya serta kadar penggunaan bahan bakar yang boleh mampu.
Namun ketiadaan enjin yang sesuai membuatkan masih ada lagi yang kurang meminati Exora dengan alasan ia masih kurang bermaya di cerun-cerun bukit, walhal prestasinya hampir sama dengan MPV 2-liter buatan Jepun dengan casis ladder-frame. Apapun, Proton berusaha gigih untuk memuaskan kehendak pasaran dan hasilnya ialah enjin CFE yang baru dan lebih bertenaga.
Hanya dipasang pada variasi premium Exora, Bold dan Prime, enjin Charged Fuel Eficiency (CFE) dilengkapi dengan sistem turbo untuk menghasilkan sebanyak 138hp dan tork pada 205Nm. Sebenarnya, enjin CFE ini diasaskan dari enin Campro biasa, tetapi dengan perubahan sebanyak 70 peratus, ia boleh dikatakan sebuah enjin baru.
Pembaharuan terdiri daripada unit turbo kecil dari Borg Warner model KP39 yang sudah terbukti penggunaannya (ia turut digunakan oleh Volkswagen dan Audi), aci-engkol (crank shaft) dan rod penyambung (con rod) yang diperkukuhkan serta sistem peyejukan yang dikemaskini. Bore dikekalkan sama tetapi stroke telah pun diubah. Enjin CFE sebenarnya berkapasiti lebih rendah dari enjin Campro CPS – 1,597cc ke 1,561cc. Boost dibiarkan rendah, pada sekitar 0.75 bar melampaui tekanan atmosfera. Transmisi juga diubah kepada versi CVT dari Punch Engineering, yang telah pun digunakan oleh Proton Saga FLX sekarang.

Dari segi luaran, Bold dan Prime mendapat suntikan kosmetik yang penulis kira memang berhasil. Rekabentuk bumper baru yang lengkap dengan ducting (corong) di kiri dan kanan serta bodykit baru dan lampu depan belakang yang digelapkan menjadikan Exora ini kelihatan sedikit agresif. Warna coklat metalik juga seperti serasi dengan rekaan keseluruhan MPV ini; memperlihatkan lekuk dan garisan yang sebelum ini sedikit tersorok. Tayar dan roda juga telah dinaikkan saiz kepada 205/55 R16. Satu tindakan bijak kerana ia kini nampak lebih gah.
Di bahagian dalam, perubahan lebih kepada pertukaran warna panel yang lebih gelap dan balutan kulit yang lebih bermaya. Panel plastik di papan pemuka turut diubah konsepnya. Untuk model Bold, ia mengekalkan konsep tujuh tempat duduk tetapi bagi model Prime, ia lebih mewah dengan enam tempat duduk (barisan kedua ditukar kepada dua kerusi kapten, seperti kerusi pemandu dan penumpang hadapan).
Prime juga mendapat kemasan dan aksesori yang lebih mewah, sesuai dengan konsep premium yang dibawanya. Model yang dipandu uji oleh Auto Anda (AA) selama enam hari ini ialah dari variasi Bold, yang dijangkakan akan lebih popular dari Prime.
Kualiti buatan dari Proton tampak matang dan “refinement” juga sudah bertambah baik. Mungkin masih ada lagi ruang untuk kemajuan. Antaranya ialah kesenyapan kabin yang masih boleh ditingkatkan. Mungkin bahan kedap bunyi yang lebih baik boleh digunakan di tempat-tempat yang sesuai, seperti di pangkal tiang A (A-pillar) dan bulkhead.
Juga sistem DVD yang menggunakan frekuensi radio untuk berhubung dengan sistem audio. Melecehkan bila memandu ke luar kawasan. Lebih sesuai jika digunakan kabel sambungan biasa. Tahniah kerana Proton sudah boleh menggunakan paparan meter bercahaya ala Toyota. Namun cadangan penulis ialah tiap kali lampu besar digunakan, lampu amaran berwarna hijau patut diberikan agar pengguna tahu bahawa lampu utama sedang menyala. Jika tidak, pasti akan ada banyak kes di mana lampu tidak dipasang ketika memandu di sebelah malam. Mujur juga ada amaran buzzer jika kunci dicabut dengan lampu terpasang.
Selain dari itu, sistem audio lengkap dengan Bluetooth, pemain DVD serta skrin LCD pada siling tengah dan kamera undur melengkapkan MPV keluarga ini. Jika dikaji, enjin Campro CFE turbo hanya menghasilkan 13hp lebih kuasa kuda dari enjin Campro CPS tanpa turbo. Tetapi, dengan kuasa kuda maksimum kini tercapai dari putaran RPM yang lebih rendah (dari 6,500 RPM ke 5,00 RPM) dan juga lambakan tork setinggi 205Nm dari 2,000 RPM ke 4,000 RPM, pemanduan menjadi sangat menyeronokkan.
Digabungkan pula dengan sistem transmisi CVT dan teknologi injap VVT yang telah ditala untuk enjin CFE, pecutan menjadi tangkas untuk MPV yang jauh lebih besar dari kelompok Toyota Wish dan Honda Stream. Oleh kerana pengecas turbo yang digunakan ialah dari jenis Low Pressure Turbo dengan saiz turbin yang rendah, hampir tiada turbo-lag dapat dirasakan oleh penulis. Ini bagus kerana pada putaran RPM yang rendah, sistem VVT memastikan enjin masih bertenaga.
Sistem suspensi talaan Proton dengan sentuhan Lotus itu pula menampakkan kematangan syarikat nasional ini dalam menghasilkan kenderaan bertaraf global. Prestasi pemanduan nyata lebih hebat. Mungkin tayar yang lebih lebar itu membantu, tetapi penulis mendapati cukup sukar untuk mempercayai bahawa MPV sebesar ini mampu mengambil selekoh dengan laju dan stabil tanpa sebarang olengan ekstrim.
Jalan-jalan kampung seperti di kawasan Kuala Klawang dan jalan lama Gombak ke Bentong membuktikan Exora ini lebih hebat dari versi lama, dan juga dari MPV jenama lain yang jauh lebih mahal. Sayang juga kerana tiada mod manual pada sistem transmisi CVT tersebut kerana jika tidak, pasti penulis akan terlupa yang penulis sedang memandu sebuah MPV tujuh tempat duduk, bukannya sedan sporty.
Dengan penumpang dan beban, Exora Bold CFE masih mampu menaiki bukit-bukit tanpa sebarang masalah. Malah, mampu memotong kenderaan lain ketika mendaki bukit. Di trek kosong, Exora Bold CFE mampu mencecah 190km/j (mengikut bacaan speedometer) dan meninggalkan banyak kenderaan lazim terpinga-pinga.
Penulis juga syak sistem brek telah dipertingkatkan kerana prestasi membrek nyata lebih baik. Pedal brek tidak lagi berasa begitu “spongy” dan aktuasi brek lebih sempurna atau “direct”. Bagi penggunaan bahan bakar, Proton menyatakan ia mampu memberikan pulangan sebanyak 7.8L/100km, lebih sedikit dari enjin Campro CPS pada 7.4L/100km. Perbezaan tersebut masih lagi rendah berbanding dengan tenaga tambahan yang diperolehi.
Bila sistem audio dimatikan, masih boleh terdengar siulan unit pengecas turbo berbunyi. Hairan juga penulis kenapa Proton tidak mahu mencanangkan penggunaan turbo pada model ini. Malah, tiada majlis pelancaran besar untuk Exora Bold ini dilakukan. Hanya cukup sekadar siaran di akhbar dan iklan walhal dengan enjin sebaik ini, Exora Bold ialah satu loncatan jauh ke hadapan untuk Proton.
Mungkin Proton tidak yakin penerimaan masyarakat terhadap teknologi turbo tetapi pendapat penulis, pasaran sudah biasa dengan teknologi turbo dari Eropah dan mungkin Proton sepatutnya menggunakan teknologi turbo ini untuk meraih lagi jualan. Apapun, Exora Bold dengan enjin CFE nyata menyeronokkan. Bagi yang kurang yakin dengan kemampuan tempatan, pandu uji Exora Bold dan keyakinan itu pasti bertapak semula!
Spesifikasi
Enjin: Campro CFE 1.6L 16-injap VVT 4-silinder turbo
Kuasa maksimum: 138hp @ 5,000rpm
Tork maksimum: 205Nm @ 2,000rpm – 4,000rpm
Transmisi: CVT
Ciri-ciri: Dua beg udara , ABS, EBD, pre-tensioner, DVD dengan skrin LCD, kamera undur, balutan kulit mewah, suspensi talaan Lotus
Ciri positif :
- Pecutan segar hasil enjin CFE turbo
- Kawalan suspensi mantap
- Ruang kabin luas untuk harganya
- Lengkap dengan sistem DVD
Ciri negatif :
- Plastik kemasan dalam masih boleh diperbaiki
- Kedapan bunyi juga perlu dipertingkatkan




LAPORAN PANDU-UJI #2
(Dipetik dari paultan.org)

It's the hottest model of the moment, and the most talked about for sure. It's also the first recipient of Proton's long awaited turbocharged engine, the Campro Charged Fuel Efficiency (CFE). It's the refreshed Exora-Exora Bold.

After countless sightings, both clothed and naked, Proton finally officially unveiled the Exora Bold and the range topping Exora Prime last Thursday. With an aggresive facelift and a new powertrain that's so much more appealing on paper, the Exora is making a strong case to be the best MPV under RM100k.

We've driven it already- first impressions and full gallery after the jump.

There’s a subtle bodykit, including a rear diffuser style piece (painted black) and larger 16-inch wheels. The latter plays a big part in the sportier image and its double-spoke design is much better than the plain old one. I quite like this new Elegant Brown hue, too. It looks rather handsome for a big box, and quite premium relative to price point rivals.
Kit-wise, the Premium CVT is well stocked. Two-tone leather seats with matching door cards, leather-wrapped steering, fog lamps, electric foldable wing mirrors, cruise control and reverse camera with rearview mirror LCD are standard. The latter is useful and similar to the system seen in the Kia Forte 6-Speed. The centre stack, which houses a Clarion head unit with Bluetooth and AUX, is finished with “liquid silver” trim. Wood is reserved for the six-seater Prime.
As usual for the Exora, there’s an overhead DVD player (also accepts USB and SD cards) with flip out LCD screen and roof air con vents for every row. A/C fan speed for the rear section can be independently controlled.
The highlight is of course the CFE engine, which is the latest iteration of Proton’s Campro. Following the downsizing method of a forced-fed smaller capacity engine in place of a say, 2.0L NA unit, the CFE puts out 138 hp and 205 Nm, healthy figures by any measure. By the way, CFE did not start life as a Campro CPS, but is massively reworked from the original Campro engine.
Besides the soft turbocharger (0.75 bar), there’s intake VVT (first in the Campro series, not to be confused with CPS, which is more of a valve lift system) and a “torque-based” 32-bit ECU unique to the CFE. On a whole, engineers say that 70% of engine components are new and unique to the CFE. On the spec sheet, you’ll notice a shorter stroke and lower compression ratio (8.9 instead of 10). Look at the diagram for the rest of the changes.
Paired to the Punch sourced continuously variable transmission (CVT), 0-100 km/h is done in 11.3 seconds, not 13.3 seconds as previously thought. We now have a hard copy of the brochure, which lists the faster time. The 13.3 figure came from the leaked scan sent to us by a reader, which is an older and not-finalised version of the brochure. Quoted top speed is 185 km/h and fuel consumption at a constant 90 km/h is 7.8 litres per 100 km.
By the way, the CVT unit used here is not identical to the one used in the Saga FLX. The one here (internal code CVT3) comes with a higher torque rating (220 Nm instead of 186 Nm) and the oil cooler is also more powerful (12.5 kW instead of 10 kW) to cope with the higher load. Also, Proton will only use the original CVT fluid (ExxonMobil EZL799) to maximise reliability.
The CFE + CVT drivetrain completely transforms the Exora experience. Proton’s first full MPV was a good drive all along, bringing a more sophisticated level of ride and handling to the affordable MPV sector. It is also family friendly, comes with more space than price rivals and has all the features one expects for the money. However one major “could be better” point for us was the strength of the Campro CPS mill, or rather the lack of.
You see, the 1.6-litre CPS is the sort of motor that requires “spanking” to get the best out of it, coming alive in the higher regions of the tacho. This isn’t a bad thing in itself, and there’s a certain pleasure to be had in coaxing out the performance, but an MPV isn’t the best vehicle for such histrionics. It is the lack of low end torque that gave rise to the impression of the Exora being “underpowered.”
Enter the turbocharged CFE. With peak torque of 205 Nm coming into play at 2,000 rpm and staying there all the way to 4,000 rpm, the previously lethargic approach has been banished for good. Combined with the instantaneous rise in revs brought by the CVT, the Bold is quick off the line and response is good. The CFE isn’t as smooth revving as the 1.6L Prince engine found in Peugeots and MINIs, but it’s not particularly coarse as well, so all’s good.
Usual CVT rules apply, so when one’s in a hurry, there’s a lot of groan and moan from the engine. But there’s a Stepped Automatic Transmission (SAT) button that causes the ‘box to emulate a six-speed conventional torque converter AT. Press it and you do feel the revs fall back “for the next gear,” but the “gearchanges” are blunt and slow.
We first encountered the AT-mimicking CVT in the facelifted Corolla Altis, and Toyota’s rendition remains more convincing. Otherwise, the Punch CVT works decently enough, even if it falls short of Nissan’s CVTs for cohesiveness. Personally, I’m not a fan of CVT, but Proton picked it for efficiency, and you can’t argue with that.
There is another function that eluded most of us journos, the “L” function. Pushing the lever down from D to L is sort of like activating a “Sport Mode”, where the revs rise by about 1,000 rpm with the same throttle opening, giving more sense of urgency along with some added noise. However, I found the physical shift action from D to L a little sticky. Small matter, that.
Drive-wise, the Exora rides well despite the wheel upsize to 16 inches. It showed a steady high speed highway ride and good composure on the poorly surfaced B roads that made up a big portion of our route to Tanjung Jara on the East Coast. Unlike some rivals, there’s no hopping around at the rear, and even the few big potholes we hit met with adequate damping.
Steering precision and feel were a little short of Proton’s usual standards, but just about acceptable for an MPV. However, they could have done better than the GT Radial Champiro tyres on our test car. A tyre swap will be a good investment.
From the driver’s seat, the view out is superb, thanks to the generous glass areas (passengers will enjoy this too) and the new reverse camera with rear view camera display is very useful. I also liked the feel of the chunky leather wrapped steering wheel and the individual fold down arm rest for the front seats.
One inconvenience is the process of jogging the info (range, average FC, etc) on the trip computer. There’s just a single button, so you press it till “ODO” shows on the right display, before doing a long press to switch data on the left display. Quite hard to fully concentrate on the road ahead when doing this.
As a middle row passenger, I was thankful for my personal air con vent (rear section fan speed is independently controlled) and the ability to catch a movie (I didn’t), but felt that the bench was a little short and flat.
With the addition of a turbocharged engine and more kit, it’s easier to forget that the Exora Bold is not a rival to the Mazda 5, Honda Stream, Peugeot 5008 and gang, but an RM80k MPV that fights cars like the Toyota Avanza and Nissan Grand Livina. The Proton is a more sophisticated and well-rounded product than those two – it drives better, has a lot more go, has more space and more kit. If a foreign badge is not a must have, this is the best MPV below RM100k one can buy in Malaysia.